Maaltuin op Lunet 2

Dineren langs de waterlinie; het grootste geheim van Nederland

In 2020 hoopt de Nieuwe Hollandse Waterlinie, het grootste rijksmonument van Nederland op de Unesco werelderfgoed lijst te staan. Met het concept van De Maaltuin willen de organisatoren een spotlight zetten op de verschillende locaties (forten) en hun bijzondere verhalen. Daarmee binden zij nieuwe doelgroepen aan de locaties en zetten de nominatie kracht bij.

Utrecht Food Freedom is bij dit project betrokken door onder andere het koppelen van financiers en assisteren bij de communicatie.

Project De Maaltuin @ De Hollandse Waterlinie: 

Speciaal voor de Waterlinie openen de organisatoren een nieuw pop-up restaurant: SterkWater, op Fort Lunet II vanaf 26 september tot en met 20 oktober 2019. 

SterkWater neemt je mee op ontdekkingsreis langs het grootste rijksmonument van Nederland, langs 5 forten om precies te zijn. Sterkwater duikt in de geschiedenis. Hoe zag het leven op een fort eruit? Hoe werkte de linie eigenlijk? Wat werd er verbouwd in het linielandschap? De historie wordt tijdens SterkWater tot leven gewekt door gerechten en live muziek. 

Voor elk van die forten is een unieke belevingsroute geschreven. Een combinatie van cultuur, historie én toekomst laat de bezoeker zien, proeven en ervaren wat de Hollandse Waterlinie zo bijzonder maakt. 

Wat is De Maaltuin?

De Maaltuin is een tijdelijk restaurant-concept met als doel een locatie onder de aandacht te brengen van nieuwe doelgroepen. Eten en beleving zijn hierbij middelen om het doel te bereiken. De Maaltuin ontwikkelt op basis van de locatie een totaalbeleving. Geschiedenis,
verborgen parels en andere bijzonderheden worden verteld middels onder andere een rondleiding, theater/muziek en eten. Op https://www.sterkwater.nl/ krijgt u een impressie met de aftermovie van de laatste editie.

Uitgangspunten van De Maaltuin zijn:

  • de locatie en diens verhalen in de schijnwerper zetten;
  • het ontwikkelen van een duurzame relatie tussen bezoekers en de locatie;
  • verbinding en bijzondere ontmoeting faciliteren tussen bezoekers.
  • sociaal ondernemen; De organisatie de Maaltuin werkt samen met The Colour Kitchen. Een bedrijf dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt opleidt in het horeca-vak en begeleidt bij het vinden van werk.

Beschrijving en effect laatste editie in De Botanische Tuinen Utrecht

De Botanische Tuinen Utrecht waren het decor en onderwerp van de laatste Maaltuin (31 mei t/m 30 juni 2018). Dit jaar dineerden we in de Greennest Gallery, midden tussen het fundamentele en baanbrekende onderzoek van de Universiteit Utrecht. Er was een
wandeling door de tuinen vol verhalen. We ontwikkelden een hoorspel over het onderzoek naar eendenkroos en er was een menu met ingrediënten en verhalen uit de tuin. Op verschillende manieren verbinden we bezoekers aan de locatie. In totaal bezochten gedurende 5 weekenden 2159 bezoekers De Maaltuin en daarmee de Botanische Tuinen, circa 115 bezoekers per dag. De Maaltuin was uitverkocht voor opening en er ontstond een wachtlijst van 400 personen. Media in binnen- én buitenland pakten het project op. Zo
vermeldde het Belgische Knack Magazine het als één van de drie spots in Nederland om te bezoeken (oplage 100k). Zij waren niet de enige. Diverse magazines, blogs, social media ‘influencers’ en websites zoals Foodies Magazine, UitAgenda, Explore Utrecht en Frisse
Mosterd tipten De Maaltuin en de Botanische Tuinen aan hun achterban. Gezamenlijk bereikte De Maaltuin meer dan 600.000 mensen via online en offline kanalen. De meerderheid van de gasten komen uit aangrenzende wijken van Utrecht en omliggende dorpen. Zo’n 20% van de gasten kwam uit steden als Eindhoven, Amsterdam en Arnhem en een klein gedeelte zelfs uit het buitenland. De gemiddelde leeftijd van de gasten is 37 jaar.

En het grootste gedeelte van de gasten is tussen de 25 en 55 jaar. De waardering onder gasten is hoog. Voor het menu, de wetenschappelijk verhalen en de bijzondere manier waarop deze gebracht werden. Dineren tussen de onderzoekskassen, de rondleiding door de tuinen vol verhalen, een speciaal muziekstuk met wetenschappelijke verwijzingen en het speciaal samengestelde menu met ingrediënten én verhalen uit de tuin. Op verschillende manieren verbinden we de bezoekers aan de locatie. Dat het daadwerkelijk effect sorteert horen we terug van de Hortulanus, die aangeeft dat na afloop van De Maaltuin hij enthousiaste terugkerende bezoekers ontving, aangestoken door deze eerste ervaring bij De Maaltuin. Zoals een gast het beschreef: "Alles was bijzonder geslaagd; de plek, de ontvangst, de informatie over de tuin en alle eetbare producten, het overheerlijke eten zelf, de goeie wijnen, de prachtige ambiance, het samen eten aan de lange tafels.”